dinsdag 10 november 2015

Charlotte en Bas

Bij wijze van uitzondering bezorgen we ook wel eens iets bij de klant thuis. Dat is pas een paar keer voorgekomen en dan lag het puur aan de situatie.  


Een bijzondere ontmoeting

Vorige week bestelde Charlotte een brocante prent die we nog niet zo lang in de verkoop hadden. Een bijzondere, al zeg ik het zelf. Ik had hem ook nog niet eerder gezien. Wel fragmenten ervan in een lijst, maar niet deze versie. Vlak na de bestelling kwam een mail waarin ze hoopte dat ze haar prent spoedig in huis zou hebben.

 Brocante prent Kinderen met Beschermengel

Brocante prent Kinderen met Beschermengel

Heb je ook wel eens dat je tussen de regels door iets meer meent te lezen? Dat had ik bij dit korte mailtje. Hier was iets mee, maar wat? Een bestelling is gewoon een bestelling, of niet? Er kwam mailverkeer op gang en Charlotte gaf openhartig uitleg dat het een bijzonder geschenk moest zijn voor haar vriend Bas. Er speelde van alles op de achtergrond en het was mij wel duidelijk dat de brocante prent niet zomaar een cadeautje was. Er zat een emotionele lading en symboliek achter die ik goed kon begrijpen. Het moest ook een absolute verrassing zijn, want ze had tien jaar lang naar dit schilderij gezocht! 

Een bedankje van Charlotte
Om een lang verhaal kort te maken, na overleg met haar besloten manlief en ik om het kwetsbare pakket te brengen. Wat werden we hartelijk ontvangen. Bas was er niet, hetgeen ook de bedoeling was. Charlotte's reactie toen we met haar bestelling aan de deur stonden, raakte ons ook.  


Na een fijn gesprek en een heerlijke kop koffie vertrokken we weer met een voldaan gevoel en een prachtige orchidee. We kregen zelfs aan het aanbod om blijven eten, dat we helaas moesten afslaan vanwege andere plannen.

Maar ... wat zouden we graag muisje hebben willen spelen toen Bas zijn cadeautje uitpakte.
                                         
En dit schreef Charlotte in ons Gastenboek:

Ongeveer 55 jaar geleden kreeg mijn vriend, van zijn oom en tante een plaat met een voorstelling van een beschermengel, die waakte over kinderen, spelend aan de waterkant, waarin de bal was gevallen. Het hing altijd bij hem aan de muur, bij zijn bed en hij was er zó verschrikkelijk weg van. Iemand die er niets aan vond, heeft het weggedaan, tot zijn grote verdriet. 

Dat verhaal heb ik al jaren geleden gehoord en nog steeds vond hij het zó jammer en erg en geregeld kwam dat weer ter sprake. Dat heeft me er toe gezet, jarenlang en regelmatig naar die afbeelding te zoeken, natuurlijk niet elke dag, want het is een speld in een hooiberg, maar toch heb ik het niet opgegeven en geregeld gekeken.

Van de week kom ik (toevallig?) op deze website terecht en wat zie ik? Een bewaarengel, die over kinderen bij het water waakt. Ik heb er een kopie van gemaakt, naar mijn vriend gestuurd en gevraagd of DIT de plaat was, die hij bedoelde. Hij was er héél emotioneel van, want DIT was hem! Hoe is het mogelijk. Ik heb gelijk besteld en betaald en later uitgelegd, hoe het in elkaar zat. Uiteindelijk besloten ze om het persoonlijk te komen brengen. Hoe geweldig en lief is dit?! Met de post weet je nooit of het goed blijft en niet beschadigt, het is toch een kwetsbaar iets. Gisteren hebben ze het gebracht en we hebben het er over gehad, wat is toeval?! Inmiddels heb ik mijn vriend de (mooi verpakte) plaat gegeven en hij was héél ontroerd, maar het regende zo hard, dat we besloten het hier te laten staan. Maar vandaag na de koffie, heeft hij het ingepakt en naar huis gebracht, waar het nu veilig en wel staat. Zielsgelukkig ermee en het komt natuurlijk weer in zijn slaapkamer te hangen! 

De dag ervoor had ik een *beschermengeltje* van mijn vriendin gekregen, terwijl ik met een engeltje voor haar bezig was. 

Niemand wist iets van elkaar en niemand heeft het er over gehad. Wat is toeval? 

Het gebeurde allemaal. Iedereen is blij en tevreden, de plaat heeft weer zijn oude stekkie terug en ik kreeg een mooi cadeautje erbij, speciaal voor mij. Ik voel me héél blij, dankbaar en gelukkig met dit verloop. Astrid en Johan, héél, héél hartelijk bedankt, liefs en groetjes, Charlotte 

                                 ***
Super Bedankt voor je lieve woorden, Charlotte
en we zijn blij dat de verrassing zo geslaagd was! 

Lieve groet Van ons voor jou