zondag 8 november 2015

Amigurumi

In mijn vorige blog schreef ik over handwerken, iets dat ik heel graag veel meer zou willen doen, maar waar ik altijd te weinig tijd voor lijk te hebben. Ik vind ook zó veel dingen leuk om te doen, te veel misschien. Enfin, gelukkig heb ik bij amigurumi geen gevoel van spijt hierover. Hoe leuk ik het ook vind, ik heb er het geduld niet voor om zulke strakke steken over mijn haaknaald te wringen. Want dat is het precies, op de een of andere manier is het steeds of te los of te strak. Dan erger ik me, raak de tel kwijt en dan geef ik er de brui aan. Zwak misschien, maar zet mij maar liever aan een naaimachine: dan werk ik vlugger en heb sneller iets om te laten zien.


Wat is amigurumi nou eigenlijk?


Het is de Japanse term voor gehaakte dieren, poppen, enz. in de bekende strak gehaakte stijl waar de vulling niet uitkomt zoals bij dit vrolijke rupsje.

voorbeeld (verkocht)


Amigurumi bij Van ons voor jou


Schattig vond ik al die poppetjes en dierenfiguren, zo mooi en strak gehaakt. Maar ja, zelf maken zat er gewoon niet in. Gelukkig had ik een lieve, behulpzame en enorm creatieve buurvrouw, Nui Ernik. Amigurumi is haar passie. Ze heeft er kasten vol van. Toen ze hoorde dat ik verkoop ervan best wilde proberen, mocht ik gelijk komen uitzoeken. Ik was op slag verliefd en mocht een aantal poppetjes, met name dierenfiguurtjes, van haar overnemen. 

 Amigurumi bij onze Kinderproducten
En dit waren bijna al onze creaties van Nui.

Nui ontwerpt en maakt haar amigurumi zelf. Ze heeft er ontzettend veel werk en ervaring in gestoken, maar dat zie je terug in de kwaliteit. Ook bij onze knuffels dus. 

 Van ons voor jou
Deze handgemaakte vriendjes hebben niet lang bij Van ons voor jou gewoond. 
Ze vonden al heel snel een nieuw thuis.

Inmiddels hebben we er niet meer zo heel veel, maar er zijn nog schattige exemplaren over voor je in Kinderproducten, goed afgeprijsd zelfs! Overigens vinden veel volwassenen deze snoezige haakwerkjes ook mooi. Het berenbruidspaar ging bijvoorbeeld mee naar een bruiloft. 'Veel leuker dan alleen maar een geldcadeau', vond onze klant. Dat vond het bruidspaar gelukkig ook.

Over het algemeen zijn de figuurtjes niet geschikt voor baby`s. Wil je ze toch gebruiken voor een klein kind, dan kun je de oogkraaltjes zelf gemakkelijk vervangen door een kruissteekje. Je weet wel, zoals bij Nijntje.

Voor meer informatie zie Over amigurumi.

Boertje en boerinnetje, gehaakte poppetjes
En zo is deze Thaise amigurumi toch ook gewoon oer-Hollands. (Nog te koop!)

Over Nui Ernik


De van oorsprong Thaise Nui, heeft op speciaal verzoek van een Thaise uitgever boeken met eigen ontwerpen geschreven. Inmiddels heeft ze voor zowel Thailand als ook voor het Nederlandse publiek boeken op haar naam staan. Sinds Nui het zo druk heeft met haar boeken, werkt ze helaas niet meer voor ons. Mocht je zelf handig zijn met de haaknaald, dan zijn haar boeken wellicht een optie voor je. Daarbij attendeer ik je even op het feit dat bij ons de voorkeur schijnt te liggen bij dierenknuffels, terwijl in Aziatische landen meer vraag is naar menselijke figuurtjes. 

Ga voor meer foto`s en achtergrondinformatie ook eens naar facebook en bekijk haar  pagina: Nui ErnikEn terwijl je al op Facebook rondsnuffelt, vergeet Van ons voor jou niet